Gå til hovedindhold

Autisme

De forskellige autismeformer kaldes samlet for Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF).

  • Læs op

Indhold

    Autismespektret er et forsøg på at gradbøje de autistiske tilstande med atypisk autisme i den ene ende af skalaen og Aspergers syndrom i den anden. I det internationale diagnosesystem ICD-10 er autisme defineret som en af flere gennemgribende udviklingsforstyrrelser med afvigelse inden for de tre grundlæggende problemfelter, almindeligvis betegnet som “triaden af funktionsnedsættelser”:

    • Afvigelse i den sociale udvikling
    • Afvigelse i kommunikationsevne
    • Indskrænkede og stereotype adfærdsmønstre

    Triaden fremtræder forskelligt hos det enkelte menneske, og graden af kognitive evner har stor betydning for, hvordan autismen kommer til udtryk. Der er en hyppigere forekomst af autisme spektrum forstyrrelser blandt drenge end blandt piger, og autisme optræder uanset personens intellektuelle funktionsniveau. ICD-10, WHO’s diagnoseliste, som anvendes til diagnosticering i Danmark, indeholder følgende diagnoser inden for autismespekteret:

    Atypisk autisme Infantil autisme Aspergers syndrom
    Kontaktsvaghed Kontaktforstyrret eller kontaktsvag Kontaktforstyrret
    Sprogløshed Sprogforstyrrelser eller sent udviklet sprog Sprogforstyrret
    Motoriske stereotyper Adfærdsstereotyper Særinteresser
    Svær mental retardering

    Fra moderat til let retardering (70%).

    Normalbegavet, men med et begrænset stereotypt sprog (30%).

    Sjældent mental retardering

    Infantil autisme er den mest fremtrædende form for gennemgribende udviklings-forstyrrelse. For at stille diagnosen, skal der være tegn på alle tre problemfelter indenfor triaden af funktionsnedsættelser inden treårs alderen. I nogle tilfælde kan tegnene ses allerede i de første måneder af barnets liv. I andre tilfælde vil der først være tegn på afvigelser i andet eller tredje år. Barnet med autisme har en meget lille interesse i at knytte sig til andre mennesker og kan derfor også have en nedsat evne til at bruge forældre og omsorgspersoner som en sikker base.

    Barnet med autisme kan have en stereotyp og repettitiv adfærd og har et stort behov for forudsigelighed og genkendelighed. Barnet med autisme anvender ikke passende gestus i mødet med andre og har svært ved at indgå i sociale interaktioner kommunikation. Ud over disse specifikke diagnostiske træk er der en række andre almindelige problemer som fobisk angst, søvnforstyrrelser, spiseforstyrrelser, raserianfald samt aggressiv eller selvskadende adfærd.

    En form for gennemgribende udviklingsforstyrrelse som adskiller sig fra infantil autisme, enten ved at manifestere sig senere i livet eller ved ikke at opfylde samtlige diagnostiske kriterier. Diagnosen bruges i tilfælde, hvor den unormale eller forsinkede udvikling først viser sig efter det tredje leveår, og/eller hvor der, skønt nogle af kriterierne er opfyldt, ikke kan påvises noget unormalt i en eller to af de tre psykopatologiske områder: Gensidig, social interaktion, kommunikation samt begrænset, stereotyp og repetitiv adfærd. Atypisk autisme viser sig oftest hos svært retarderede mennesker og hos mennesker med svært forsinket udvikling af det receptive sprog.

    Diagnosen Aspergers syndrom (ofte forkortet AS) stilles kun, såfremt personen har klare vanskeligheder inden for ”triaden af funktionsnedsættelser”. Børn med Aspergers syndrom har derfor vanskeligheder inden for områderne social interaktion, kommunikation og fleksibilitet i tænkning Syndromet viser sig primært i form af manglende evner og forståelser for det dagligdags sociale samspil mellem mennesker. Dertil kan forekomme en række andre karakteristiske træk som motoriske problemer, meget snævre interesser og speciel sprogbrug. De forskellige træk kan dog vise sig med mere eller mindre intensitet, hvor nogle børn med Aspergers syndrom faktisk kan opføre sig næsten som børn uden Aspergers syndrom. I forhold til børn med autisme, vil børn med Aspergers syndrom have færre vanskeligheder i tilknytning til sprogudvikling, og de vil almindeligvis ikke have generelle indlæringsvanskeligheder.